God uppslutning och mycket energi på årsmötet 2019
Torsdag den 14 mars hölls BRF Norregatans årsmöte för 2019. Ett lyckat möte med god uppslutning och intressanta allmänna diskussioner som följde efter det formella mötet. För er som inte kunde delta kommer här en liten återgivning i stora drag.
Nytt för i år var att styrelsen bjudit in vår förvaltningspartner Bredablick att delta på årsmötet som ordförande. Vår kontakt Sonny Lundh höll därför i mötet och kunde även bidra med en hel del både allmän och specifik expertis när frågor ställdes om diverse detaljer under genomgång av årsredovisningen.
Stämman fastställde räkenskaperna och dispositionen och styrelseledamåter beviljades ansvarsfrihet.
Därefter valdes 5 ledamöter och 2 suppleanter till ny styrelse samt revisor med totalt 3 förändringar. Styrelsens roller fördelades sedan inom styrelsen som följer:
- Ordförande: Magnus Nilsson (forts.)
- Kassör: Mikael Persson (forts.)
- Sekreterare: Emelie Schlyter (forts.)
- Ledamot: Anna Nilsson (tillträder)
- Ledamot: Björn Pedersen (tillträder)
- Suppleant: Anders Bjurström (forts.)
- Suppleant: Roger Persson (tillträder)
- Revisor: Roy Jönsson (forts.)
- Avgående ledamöter: Nils Daag och David Lindgren
- Valberedning: Vakant
Efter att stämman avslutats följde en allmän diskussion om samvaro i föreningen gällande boende och hyresgäster. I stora drag lyftes frågan om styrelsens respektive alla medlemmars delade ansvar.
Styrelsen ansvarar för ekonomi och löpande verksamhet där den ekonomiska förvaltningen är utlagd på vår förvaltningspartner Bredablick. I egenskap av medem ligger det dock i varje bostadsrättsägares intresse att hjälpas åt med sådant som inte tillhör styrelsens direkta ansvar genom att hjälpas åt att anmäla fel/brister, komma med förslag på förbättringar samt i stort och smått vara med och verka för en god stämning.Utöver årsstämma har vi idag i föreningan ytterligare tre gemensamma event under året med gemensamma arbetsdagar under vår respektive höst samt en glöggvanding vid jul. Alla dessa tre har under 2018 haft god uppslutning och bidragit till en trevlig samvaro.
Man talade lite om läget med våra hyresgäster där vi haft långvariga hyresgäster i flera av våra lokaler och styrelsen arbetar naturligtvis för att behålla detta gynnsamma läge. Lokalen till vänster vid porten har däremot haft en del in och utflyttningar och just nu förhandlar vi avtal med en ny hyresgäst som kommer driva en verksamhet med försäljning av exklusiva klockor. Vi hoppas att detta kommer bidra till en trevlig känsla med en vacker butik. Pingstkyrkan i lokalen bredvid påtalades också och här har styrelsen en pågående dialog kring ljudnivån som blivit oacceptabel och man försöker hitta en balanserad väg framåt för att värna om trivsel men även föreningens ekonomi där vår största lokal är en viktig faktor.
Slutligen på förekommen anledning lite kort om ordningsregler, i föreningen finns inga formella sådana men det förutsätter ömsesidig hänsyn kring sådant som:
- Ordning i soprummet (t.ex. stora mängder kartong i samband med renoveing/nya möbler kan innebära att man får åka en sväng till tippen om det inte finns plats i kärlen)
- Ordning och hänsyn i tvättstugan
- Inga föremål i trapphus och källare (gäller såväl trivsel som brandsäkerhet)
- Terassen är allas gemensamma yta och som med det mesta går det ofta bra att "boka" den genom att informera med t.ex. lapp i brevlådan och att man sedan återställer efter sig.